- N/A minuter läsning
Luleå Energi Elnät AB har bytt till nya elmätare
Luleå Energi Elnät har bytt ut cirka 30 000 elmätare hos våra kunder. Vi påbörjade bytet till nya elmätare under 2020 och arbetet avslutades 2024.
- Dela
Varför byttes elmätarna?
Regeringen har beslutat att införa nya funktionskrav på alla elmätare i Sverige, som är ett steg närmare ett smartare elnät. Kraven ska vara uppfyllda senast 1 januari 2025.
Vad innebär de nya kraven?
Den nya generationens smarta elmätare ska stödja energiomställningen och ger förutsättningar för kunderna att vara mer delaktiga och aktiva. De nya mätarna gör det möjligt att själv kunna ta del av sina mätuppgifter och därmed få tillgång till mer detaljerad information om sin energianvändning.
De nya mätarna kommer även att mäta din elförbrukning per timme, kunna mäta både förbrukning och produktion från din anläggning, automatisk avbrottsregistrering, möjligheten med till- och frånkoppling av el på distans med mera.
Hur fungerar de nya elmätarna?
Den stora nyttan för dig som kund, utöver att vi kan mäta din förbrukning per timme, se mer detaljerad förbrukning per fas, och tillkoppla och frånkoppla din el på distans, är att vi inte behöver byta elmätare om du sätter upp en solcellsanläggning på ditt tak, samt att du kan koppla på en egen utrustning för att följa din elförbrukning i realtid.
Förändras min faktura?
Nej, din faktura kommer att se ut som innan. På nästkommande faktura efter mätarbytet kan du se att mätarbyte är genomfört.
Kan jag se min förbrukning per timme någonstans?
Ja, någon dag efter mätarbytet är genomfört kan du se din förbrukning för föregående dag och bakåt till datum för mätarbytet via våra kundsidor. https://minasidor.luleaenergi.se/
Vart vänder jag mig om jag har fler frågor?
Om du inte hittar svaret på din fråga här, så är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice, kundservice@luleaenergi.se eller tel 0920-26 44 00.